TV-REKLAMER - ANALYSEMODEL

Åbnes her som printervenlig Pdf-fil

Home

Interaktiv opgave:
Tjek om du har fået fat på begreberne i analysemodellen:

Tilbage til
analyse

Denne model er en huskeliste. Vurdér hvad du synes er vigtigt.
Udvælg relevante punkter i forhold til den reklame du vil analysere.

Før analyse:
Brug registreringsarket til at registrere reklamens indstillinger, tid og opbygning.

1. Præsentation af reklamen

Hvad reklameres der for?
Hvor har reklamen været bragt/vist? (hvilken tv-kanal, før - efter hvilke programmer?)
Hvem henvender reklamen sig til?
Definér: afsender - medie - modtager
Hvor mange sekunder varer tv-reklamen?

2. Analyse af reklamen
Beskriv handlingen/udtrykket
Hvordan er den fortalt? (dramaturgi)
Hvilken type/genre er denne reklame? (se reklame-genrer eller reklamegenrer/forenklet)
Er reklamen inspireret af en historie vi allerede kender?

Beskriv billedsiden og de filmiske virkemidler
Hvordan er skærmen opdelt? Hvor er varen?
Er der nogen af tingene man ser, som har en symbolsk betydning? Hvilken?
Hvilke farver dominerer billeder? Hvorfor?
Kameravinkler, kameraafstande, kamerabevægelser, klipning ...

Beskriv tekstsiden og de sproglige virkemidler
Hvor meget fylder teksten i reklamen?
Hvordan er sproget? ( Er der for eksempel slogans, tekniske ord og udtryk, overtalende tekst, slang, teknisk information)
Kan du læse teksten på skærmen? (størrelsen) Hvor længe er teksten på skærmen?
Hvor har man anbragt teksten? (først/sidst, for oven, for neden?)
Hvilken betydning har teksten i sammenhæng med billederne? ( Er det en tilføjelse, er det det samme, er det overraskende?)
Hvilke argumenter bruges for at sælge varen? (F.eks. rim, rytme, humor …)

Beskriv
lydsiden og dens virkemidler
Reallyd ( den lyd, som er naturlig i filmen, trafiklyd, maskiner, eksplosioner og lignende)
Effektlyd (særlige lyde, som lægges på bagefter for at opnå en særlig virkning)
Underlægningsmusik (ofte for at sætte en særlig stemning)
Monolog og dialog
Voice-over ( en (usynlig) speaker har indtalt tekst til billederne)

Hvordan er tv-reklamen
klippet.

  1. Reklamens livsstil
Hvad kan/skal man bruge varen til?
Hvilken livsstil sælger varen? / Hvilke værdier repræsenterer reklamen?
Lover varen ekstra egenskaber?
Hvilke behov i os er det reklamen sigter mod?
Lav en psykologisk analyse

  1. Fortolkning, vurdering og perspektivering
Hvordan fortolker du reklamens budskab?
Når reklamen sin målgruppe? Får du lyst til at købe varen?

Hvordan er denne reklame i forhold til andre reklamer?
Har reklamen træk fra andre genrer?