GENRER - enkel udgave

Åbnes her som printervenlig Pdf-fil

Home

Tilbage
til
analyse

TV-reklamer kan inddeles i forskellige typer/genrer. Nogle af TV-reklamerne blander de forskellige genrer. Her præsenteres de i ren form.

  1. Sang, dans og musik reklamer. (f.eks. Coca-Cola)

- henvender sig ofte til unge og bruger sang, dans  og musik til at præsenterer deres varer i en ung  og smart livsstil. TV-reklamerne virker næsten  som en lille musikvideo med de hurtige kamera-
bevægelser og klipning.

  1. Dramatiserede reklamer. (f.eks. Schulstad)

- er en TV-reklame der fortæller en lille (sjov)
historie (fra hverdagen).

3. 
Lyriske reklamer. (f.eks. Mange shampooreklamer)

- er romantiske, poetiske og/eller lyriske. De bruger romantisk musik, symboler (fra naturen) og  rolige kamerabevægelser, bløde overgange og ofte slow-motion optagelser.

  1. Fakta og/eller "sælger" reklamer. (Bilka, Biva)

- er enkelt og hurtigt lavet. Disse TV-reklamer er  en slags filmet "tilbudsavis", Køb 3 pakker …..
En stemme (voice-over) fortæller om "de
fantastiske tilbud".
Nogle gange optræder en sælger der taler direkte  til kameraet (dig).

  1. Serie reklamer. (DSB, Harry)

- er TV-reklamer som jævnligt kommer i nye
episoder. TV-seerne kommer til at kende hovedpersonerne og vi snakker om dem. "Har du set  den  nye reklame med ? ..."
Det er tit store firmaer der får lavet disse
reklamer fordi de er dyre at lave. Firmaerne
ønsker en langtidspåvirkning af seerne.


Har du lagt mærke til, at når en reklame har kørt i nogen tid kommer der en kortere version af reklamen?
Seerne vil huske resten af det ved bare at se den forkortede version. Nogle gange bliver den endda forkortet igen og igen.
Husk: en kortere reklame er en billigere reklame.

Interaktiv opgave:
Kan du kende forskel på de forskellige genrer?


Dansk & Medier