|
|
TV-Reklamer inddelt efter fortællestil
TV-reklamer kan inddeles i forskellige typer/genrer. I mange reklamer kan man finde træk fra andre historier, film og helt andre genrer (intertekstualitet) Nogle af reklamerne blander de forskellige reklamegenrer. Her præsenteres de i ren form.
1. Sang og dans reklamer. - henvender sig oftest til unge mennesker. Stilen er som en musikvideo. Musik, sang og dans i en hurtig klipning. Det er livsstil der sælges. De er tit kostbare reklamer at lave pga. et stort "set-up" + kendte personer.
2. Dramatiseringer. - en lille historie fra hverdagen. Ofte med en hovedperson der oplever noget særligt.
3. Demonstrations-reklamer. - fremviser en varer og beskriver dens egenskaber. Nogen gange nærmest en slags brugsanvisning.
4. Lyriske reklamer - er romantiske, poetiske og/eller lyriske. De bruger romantisk musik, symboler fra naturen, Og rolige kamerabevægelser, bløde overgange og ofte slow-motion optagelser.
5. Seriereklamer - er tv-reklamer som jævnligt kommer i nye episoder. Seerne kommer til at kende hovedpersonerne og vi snakker om dem. "Har du set den nye med …?" Det er tit de store firmaer der får lavet denne type for de er dyre at lave. Firmaerne ønsker en langtidspåvirkning af seerne.
6. Dokumentariske reklamer - kan minde om et indslag i en nyhedsudsendelse eller en dokumentarfilm. Det er ofte nødhjælpsorganisationerne der bruger denne form.
7. Testimonial reklamer - er når en person bruger et produkt, er tilfreds med det og fortæller andre om det. Ofte er det almindelige mennesker der optræder. Dem tror seerne mere på end kendte skuespillere.
8. Reklamer med en sælger - er ofte reklamer hvor en sælger kigger direkte ind i kameraet og taler til dig. De kan virke lidt pågående og er derfor oftest korte. Som regel er de billigt produceret.
9. Fakta reklamer - er en slags filmet tilbudsavis. "Køb tre pakker …" En stemme (voice-over) fortæller om de fantastiske tilbud.
10. Film, video, cd og ugebladsreklamer - er reklamer, der bruger filmklip fra film og videoer, som en slags trailer for filmen/cd'en. I tv-reklamer for ugebladene er det ofte affotograferede artikler fra bladene med en tilføjet (kvindelig) voice-over.
|
|
|