Forhold mellem mennesker

Tilbage til
analyse

Næste side
psykologisk analyse

Offentlighed eller person

Person

Home

F

F

Konfliktløsning

Der er masser af kombinationer, men V som taler med V er den mest brugbare kombination, hvis man vil løse en konflikt.
Hvad sker der i konflikten, hvis det er andre kombinationer?

V

V

B

B

Reklamernes brug af transaktionsanalysen:
Reklamer for f.eks. Coca-Cola fortæller os at alt er perfekt:
Det giver dig liv, kærlighed, sjov osv. Pigerne er altid smukke, drengene ser altid godt ud, er stærke osv.
Man får dig til at tro at det er virkelighed, men det er kun ønsketænkning. Det er en illusion, som taler til B behov i dig.
B taler til B i dig, og de blander det sammen med V og F, så du tror det er virkeligheden. I virkeligheden handler det om at sælge en læskedrik….

Forslag:
Opfind et andet mærke cola, som ikke eksisterer, for eksempel kartoffel-cola. Hvis du ser en reklame for dette mærke, ville du så føle det samme?

V

Nogle gange taler reklamerne til os fra F /forældre:
"Vær fri",
"vær anderledes",
"Kom så - brug dette produkt"

B

Forslag:
Vælg nogle fjernsynesreklamer og lav en transaktionsanalyse sammen i klassen.


Reflektion om forbrug:
Vi køber ting, som vi ikke har brug for.
Hvordan burde vi gøre?

For at få den rette information som forbruger bør kommunikationen være fra V til V: Dette produkt indeholder xxx, prisen er xxx, dets egenskaber er xxx osv.
Det er V som skal have / give informationen.